Roots! n.468 giugno 2022 The Burial – A Day On The Town

The Burial - A Day On The Town

The Burial – A Day On The Town

(1988, Skank Records – ristampa 2022 Radiation Records)

by Simone Rossetti

1988 – 2022, ci siete ancora? Siete “altro”? Siete “in divenire”? E’ un’altra domenica mattina del cazzo di un fottutissimo mondo del cazzo ma non per colpa vostra? Bene, alla faccia di un tutto e di un malgrado tutto prendete/procuratevi questo cazzo di vinile e fatelo girare ad un volume da ultimo giorno (e visti i tempi si sa mai che non lo sia).

Radici (quel passato, presente e futuro):

I come from an iron ore mining village near Middlesbrough and a strong trade union background. A lot of my family were original skins and to us skinhead was a working class movement and fascism is totally opposed to that..” (Eric “Barney” Barnes/The Burial)

Orgogliosamente ed ostinatamente skin gli inglesi The Burial provenivano dalla contea dello Yorkshire dove si erano formati agli inizi degli anni ’80, una serie di singoli pubblicati su alcune compilation Oi! dell’epoca e poi questo A Day On The Town del 1988 dopodiché nulla più. Messa così sembrerebbe il classico tributo post-mortem ma non lo è, non lo vuole essere nè potrebbe esserlo; a parte una storia, “politica” e personale, che c’è dietro queste tracce è il pulsare in levare di questa musica a ricordarci che oggi (ed in questi tempi infausti) non solo siamo ma possiamo essere, non è una questione di età (nostra o di questo lavoro) ma di poter fare ancora una “differenza”, quel non omologarsi ad un pensare comune alienante e mostruoso. Chris Weston alla chitarra e voce, Eric Barnes alla chitarra, Alan Elias, Barry Hampshire, Dave Kemp, Tony Miller ai fiati, Michael Hall alla voce e Charley Saymour alla batteria; skinhead prestati al soul, o meglio, ad una effervescente “brit-subculture” su ritmi ska, punk rock, northern soul, 2Tone e folk (la conclusiva Just Above My Head ma soprattutto Changes che non potrà non ricordarvi Billy Bragg e tanto di cappello, bellissima). E sarà proprio quella domenica mattina del cazzo a chiedervi di un “cambiare/ritrovarvi” mettendo su Never Too Late un irresistibile brit-ska dalle atmosfere alla Housemartins o la più slow The Gift (cibo per l’anima), c’è il punk alla Clash (quelli del primo album) di Wrong Impression, una immensa Holding On (Oi! Glorious Oi!), Forty Years della quale vi assicuriamo non vi stancherete mai e poi mai (da brivido) ed ancora lo ska malinconico di P.S Slightly Confused, l’esplosiva Sheila a diradare tutte le ombre di un mesto e servile vivere quotidiano e poi la già citata Changes sulla quale potremmo dire tutto e nulla tanta è la sua bellezza cristallina. Ora guardate l’artwork, quei cinque ragazzi appoggiati al parapetto sono i Burial, era il 1988, verrebbe da pensare che  oggi lì non ci sia più nessuno ma se osservate attentamente ed a “debita distanza” qualcuno ci troverete ancora, perché malgrado un tutto non è ancora finita. Da Roots! è tutto e come sempre buon ascolto (qui o qui). 

English version (not reliable, hopefully well)

The Burial – A Day On The Town

(1988, Skank Records – reissue 2022 Radiation Records)

by Simone Rossetti

1988 – 2022, are you still there? Are you “other”? Are you “in the making”? Is it another fucking Sunday morning in a fucking fucking world but not your fault? Well, in spite of everything and in spite of everything, take / get this fucking vinyl and run it at a volume from the last day (and given the times you never know that it is not).

Roots (that past, present and future):

 “I come from an iron ore mining village near Middlesbrough and a strong trade union background. A lot of my family were original skins and to us skinhead was a working class movement and fascism is totally opposed to that .. “(Eric “Barney “Barnes / The Burial)

Proudly and obstinately skin, the British The Burial came from the county of Yorkshire where they formed in the early 1980s, a series of singles released on some Oi! of the time and this 1988 A Day On The Town after which nothing more. Put like this the classic post-mortem tribute would seem but it is not, it does not want to be and nor could it be; apart from a “political” and personal story behind these traces, it is the upbeat of this music that reminds us that today (and in these unfortunate times) we are not only but we can be, it is not a question of age (ours or of this work) but to still be able to make a “difference”, that of not conforming to a common alienating and monstrous thinking. Chris Weston on guitar and vocals, Eric Barnes on guitar, Alan Elias, Barry Hampshire, Dave Kemp, Tony Miller on winds, Michael Hall on vocals and Charley Saymour on drums; skinheads lent to soul, or rather, to an effervescent “brit-pop” on ska, punk rock, northern soul, 2Tone and folk rhythms (the final Just Above My Head but above all Changes that cannot fail to remind you of Billy Bragg and hats off , beautiful). And it will be that fucking Sunday morning to ask you to “change / find yourselves” by putting on Never Too Late an irresistible brit-ska with Housemartins atmospheres or the slower The Gift (food for the soul), there is the Clash-like punk (those from the first album!) by Wrong Impression, an immense Holding On (Oi! Glorious Oi!), Forty Years of which we assure you you will never ever get tired (thrilling) and still the melancholic ska of P.S Slightly Confused, the explosive Sheila to dispel all the shadows of a sad and servile daily life and then the aforementioned Changes about which we could say everything and nothing so much is her crystalline beauty. Now look at the artwork, those five guys leaning on the parapet are the Burials, it was 1988, we think that perhaps there is no one there today but if you look carefully and at a “safe distance” someone will find us again, because despite a whole it is not over yet. From Roots! it’s all and as always good listening (here or here).

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