

Nduduzo Makhathini – In The Spirit Of Ntu
(2022, Blue Note Records)
by Simone Rossetti
Ma come si fa a parlare di un album come questo oggi? Di tale Poesia e potenza evocativa da sembrare completamente alieno a questo cazzo di mondo nel quale ci sbattiamo quotidianamente, e poi parliamoci chiaro, c’è ancora qualcuno la fuori a cui interessi la Storia, l’arte, la cultura (non quella televisiva spacciata per tale o quella da supermercato che si trova nei vari social)? Sì, forse qualcuno c’è ancora, forse anche qualcuno che magari ascoltando casualmente questo lavoro potrebbe ritrovarsi a pensare “però…mi sento meglio, mi sento quasi diverso”; perché questo In The Spirit Of Ntu solo un disco di musica non lo è e non lo è in ogni sua singola nota, in ogni sua scala cromatica, in ogni “canto” che andrete ad ascoltare. E’ prima di tutto vita, narrazione. Ecco perché in un oggi di dilagante e preconfezionato nulla vale ancora la pena parlare di un album come questo, per quell’ostinato non mollare.
“Ntu is a creative force that seeks to lead us to remember our essence. And Ntu makes the simple argument that there is spirit in everything. There is spirit in environment, in animals and all living things the spirit of time and space, the spirit of the aesthetic. So, by extension, that becomes a universality, not an abstract universal, but a way to truly say, this is music for all people” (Nduduzo Makhathini)
E poi da dove inziare, dove andare, fin dove spingersi….per infine far ritorno a quelle radici, di un jazz, di una Musica che sono così “antiche” ed attuali fino ad un perdersi. Pessimo fare confronti, pessimo perché un ascolto è comunque un qualcosa di personale ed intimo, se ci azzardiamo è solo per un desiderio/necessità che non sapremmo in quale altro modo riportarvi; A Love Supreme di John Coltrane, Filles De Kilimanjaro di Miles Davis, Youssou N’Dour, Fela Kuti, quel suonare il piano che a tratti ci ricorda Thelonious Monk ed Ahmad Jamal, Geri Allen…ma non è questo il punto, il punto è il respiro di questa musica, un suo trascendere da “semplice” disco per farsi opera, Arte, Storia appunto. Jazz solo come prima e vitale intuizione, radici (Nduduzo Makhathini è Sudafricano), quel narrare (vocale oltre che strumentale) che si ergerà a preghiera, a ponte (un ponte “fisico” da attraversare) fra un ieri ed un oggi, speranza e consapevolezza, un respiro che è Africa e Mondo insieme. Pianista, compositore, arrangiatore, Nduduzo Makhathini è questo e molto altro ancora un po’ come la sua musica che sì è jazz ma anche colori, suoni, profumi, canti, ritmi della sua terra, terra sempre ad un passo da una possibile rinascita ma che sembra non conoscere pace; In The Spirit Of Ntu è un viaggio spirituale prima che musicale che nulla chiede ma molto (vi) darà, è gioioso, malinconico, a tratti attraversato da una tristezza spiazzante (spiazzante perché per comprenderla completamente dovremmo essere “al di là” di un mare mentre ne siamo al di qua ed a scanso di equivoci questo non ci rende né migliori né peggiori). Bello ma non leggetela come una considerzaione “bello/brutto” della quale non ce ne potrebbe fregare di meno, quello che è bello, naturale, primario è quel respiro che in questo “al di qua” abbiamo perso, annullato, nella migliore delle ipotesi solo dimenticato. E basterebbe un pezzo come la Coltraniana Emlilweni a farvi accendere/riscoprire in un “altro” ancora possibile e migliore (tanto di cappello al sax di Jaleel Shaw) o Mama interpretata da una bravissima Omagugu qui accompagnata dal suono discreto e delicato della tromba di Robin Fassie Kock. C’è una dolcissima e sensuale Re-Amathambo alla quale presterà la voce Anna Widauer e quanta classe e delicatezza (il vibrafono di Dylan Tabisher ne sarà contrappunto ed anima ed infine un tutto), c’è Senze’ Nina di cristallina purezza che altre parole sarebbero inutili. Unonkanyamba è il brano posto in apertura, un qualcosa che sa così tanto di Charles Mingus, sezione ritmica dall’incedere ostinatamente ciclico (Gontse Makchene alle percussioni, Stephen De Souza al basso e Dane Parigi alla batteria) sulla quale si muoveranno liberamente le varie partiture orchestrali (bellissime, ariose) ed ancora il jazz modale di Amathongo trasportato “altrove” dalla tromba Davisiana di Kock e dalla voce narrante, crediamo, dello stesso Makhatini fino ad una più amara e destrutturata Nyonini Le? (e quanto Eric Dolphy in questo muoversi “sbilenco”). A chiudere una immensa Ntu, spirito e respiro universale che ci accomuna in tutto, quello che può elevarci al di sopra di quotidiane miserie e sporcizie, malinconica, drammatica, quasi insostenibile per intensità e “lucidità” e sono proprio di Makhathini quelle note al piano in totale solitudine che arriveranno sul finale, quel ponte di cui ci è data la facoltà/scelta se attraversare o meno. Da Roots! è tutto e come sempre buon ascolto (qui o qui).
English version (for refined palates ….)
Nduduzo Makhathini – In The Spirit Of Ntu
(2022, Blue Note Records)
by Simone Rossetti
But how do you talk about an album like this today? Of such poetry and evocative power that it seems completely alien to this fucking world that surrounds us, and then let’s face it, there is still someone out there who cares about history, art, culture (not the television one passed off as such or the supermarket one found in the various social networks)? Yes, maybe someone is still there, maybe even someone who, perhaps casually listening to this work, could find himself thinking “but … I feel better, I feel almost different”; because this In The Spirit Of Ntu just a disc of music is not and it is not in every single note, in every chromatic scale, in every song that you will listen to. It is first of all life, narration. a today of rampant pre-packaged nothing is still worth talking about an album like this, for that obstinate do not give up.
“Ntu is a creative force that seeks to lead us to remember our essence. And Ntu makes the simple argument that there is spirit in everything. There is spirit in environment, in animals and all living things the spirit of time and space, the spirit of the aesthetic. So, by extension, that becomes a universality, not an abstract universal, but a way to truly say, this is music for all people ” (Nduduzo Makhathini)
And then where to start, where to go, how far to go …. to finally return to those roots, of a jazz, of a Music that are so “ancient” and current to the point of getting lost. Bad to make comparisons, bad because listening is still something personal and intimate, if we dare it is only for a desire / need that we would not know how else to bring you back; A Love Supreme by John Coltrane, Filles De Kilimanjaro by Miles Davis, Youssou N’Dour, Fela Kuti, that playing the piano that at times reminds us of Thelonious Monk and Ahmad Jamal, Geri Allen … but that’s not the point, the point is the breath of this music, its transcending from a “simple” record to become a work, art, history. Jazz only as a first and vital intuition, roots (Nduduzo Makhathini is South African), that narration (vocal as well as instrumental) that will rise in prayer, as a bridge (a “physical” bridge to cross) between a yesterday and a today, hope and awareness, a breath that is Africa and the World together. Pianist, composer, arranger, Nduduzo Makhathini is this and much more a bit like his music which is jazz but also colors, sounds, scents, songs, rhythms of his land, a land always one step away from a possible rebirth but that seems to know no peace; In The Spirit Of Ntu it is a spiritual journey rather than a musical one that asks for nothing but will give you a lot, it is joyful, melancholy, at times crossed by a disorienting sadness (unsettling because to understand it completely we should be “beyond” a sea while we are on this side and for the avoidance of doubt this makes us neither better nor worse). Beautiful but do not read it as a “beautiful / ugly” consideration that we could not care less about, what is beautiful, natural, primary is that breath that in this “this side” we have lost, canceled, at best just forgotten. And a piece like the Coltraniana Emlilweni would be enough to make you turn on / rediscover in an “other” still possible and better (hats off to the sax of Jaleel Shaw) or Mama interpreted by a talented Omagugu here accompanied by the discreet and delicate sound of Robin’s trumpet Fassie Kock. There is a very sweet and sensual Re-Amathambo to which Anna Widauer will lend her voice and how much class and delicacy (Dylan Tabisher’s vibraphone will be a counterpoint and soul and finally a whole), there is Senze ‘Nina of crystalline purity than others words would be useless. Unonkanyamba is the opening piece, something that knows so much about Charles Mingus, a rhythm section with an obstinately cyclical pace (Gontse Makchene on percussion, Stephen De Souza on bass and Dane Parigi on drums) on which the various scores will move freely. orchestral (beautiful, airy) and even the modal jazz of Amathongo transported “elsewhere” by Kock’s Davisian trumpet and by the narrating voice, we believe, of Makhatini himself up to a more bitter and unstructured Nyonini Le? (and how much Eric Dolphy in this “lopsided” movement). To close an immense Ntu, universal spirit and breath that unites us in everything, the one that can elevate us above the daily miseries and filth, melancholy, dramatic, almost unbearable for intensity and “lucidity” and those notes on the piano are precisely from Makhathini in total solitude that they will arrive at the end, that bridge of which we are given the faculty / choice whether to cross or not. From Roots! it’s all and as always good listening (here or here).