Roots! n.211 giugno 2021 Morari

Morari-The Light

Autore: Morari

Titolo: The Light

Tracks: 1. Autumn Roads, 2. I Dream Of Flight, 3. The Light, 4. Darkest Hour, 5. Linger, 6. Emptiness, 7. Breathing

Anno: 2019

Genere: Black metal, atmospheric black metal, depressive black metal, post black metal, folk metal

Città: Los Angeles (California)

Componenti: A. (vocals, guitars, drums), E. (bass)

Etichetta: A Pile Of Graves                       

Formato: Digitale, CD

Sito web: Morari  

 

Morari-The Light

by Simone Rossetti

The original title was going to be “The Lighthouse”, since they were once essential in guiding ships back to shore. When our own lights go out, we too are lost.” (A./Morari)

Il titolo originale sarebbe stato “The Lighthouse”, poiché un tempo erano essenziali per guidare le navi a riva. Quando le nostre luci si spengono, anche noi siamo perduti.” (A./Morari)

Il mare non come luogo fisico ma come entità profonda e misteriosa dove è facile perdersi ma anche ritrovarsi; mi viene in mente il capitano Achab del Moby Dick di Herman Melville, non so il perchè ma senza quella luce del faro saremmo in balia di ciò che ci è più immensamente oscuro eppure nobile. Potremmo dirvi che si tratta di atmospheric black metal, depressive black metal, post black metal od inventarci una nuova etichetta, no, è prima di tutto musica, grande musica (che sia hardcore, punk, classica, jazz o blues non importa perchè è di musica che vogliamo parlare, delle sue emozioni che trascendono generi, stili e volantini delle offerte da supermercato qualsiasi). The Light, pubblicato nel gennaio 2018 per l’etichetta indipendente catanese A Pile Of Graves nonché penultimo album per i californiani Morari formatisi nel 2017 in quel di Los Angeles e che dire, un gran bell’album, poi tutto è opinabile, controvertibile, confutabile e lo sappiamo bene, come sappiamo bene che il mercato in ambito “black” è saturo di proposte più o meno valide e più o meno simili destinate, se va bene, ad un ambito di nicchia ma nulla più; questo The Light non sarà il migliore né probabilmente il peggiore ma a livello compositivo sa elevarsi al di sopra della media quel tanto che basta a fare una differenza, quanto non importa, prima però soffermatevi sull’artwork, quel passaggio necessario verso un oltre, quell’oceano che racchiude gli abissi della nostra anima, i nostri demoni, le nostre paure. Autumn Roads è la traccia che apre l’album ed è già uno spartiacque fra un prima ed un dopo, un folk-black metal oscuro e maestoso di gran classe dove si alternano momenti più intimi ad altri più violenti, una desolazione capace di inghiottire l’anima eppure è un perdersi dolce, sereno, “And when the stars rest above, I yearn for their solace, And beg for my meaning, Wishing it all away, If for just a moment, I fear not what awaits, Only the pain of remaining, O sweet Dusk, take my hand, Lead me to your promise”;  si prosegue con I Dream Of Flight introdotta da pochi arpeggi di chitarra poi sarà tutto un crescendo, doppia cassa tiratissima, riff epici e quel senso di malinconia che rassicura e non ci fa temere “No longer dreading the morrow, I’m finally free, The world has forsaken me, And so I disappear into the skies, Away from it all, Away from everything”. C’è la bellissima The Light, più definita, più compiuta e per questo ancor più dolorosa, potente e libera proprio come quel blu scuro che abbiamo di fronte ed è bella la voce di A. (voce, chitarra, batteria), un misto fra growl e scream mai banale (ovvio che poi il genere è quello) ed è pura gioia il perdersi in queste atmosfere lontane da tutte le miserie che ci sovrastano, pura smarrita gioia. “Lost and alone, No echoes from those you love, Pray for the end that will never come, As you fall deeper, Deeper into misery, Reaching for the surface…, Reaching for the light…, That has left me, Drowning in despair, Weak and hopeless, Crying for release, A ghost of my own desolation” (da Darkest Hour), con una parte vocale “pulita” ma ancor più devastante, quell’oblio che l’oceano ci invita ad attraversare, compositivamente un grande pezzo che non fa concessione alcuna ad una facile orecchiabilità semplicemente perchè non ne ha bisogno, prendere o lasciare, tornare indietro o proseguire; e non è da meno Linger, bella anche se più “accomodante” ma che bel sentire. Emptiness è un piccolo gioiello di rara bellezza, violenta, malinconica, attraversata da quella tristezza che non è una resa ma consapevolezza, rinascita e che altro “Yet here I stand, remaining, In wake of my despair, Desperate and hopeless, Sometimes I wish I cease to be, To tear the pain into pieces, To cry out into the night, And scream it all away”; Breathing è la traccia che chiude l’album ma che lasciamo a voi il piacere di scoprire, noi ci fermiamo qui, basta ed avanza (a titolo informativo è del gennaio di questo 2021 l’ultima loro uscita, I Am Devastation), i Morari non riscriveranno la storia del black metal (già scritta e probabilmente appartenente ad un altro tempo) ma sono bravi, sinceri ed onesti, tanto di cappello. Da Roots! è tutto e come sempre buon ascolto (qui).

Morari-The Light

by Simone Rossetti

translated by Queen Lady

The original title was going to be “The Lighthouse”, since they were once essential in guiding ships back to shore. When our own lights go out, we too are lost” (A./Morari).

Il titolo originale sarebbe stato “The Lighthouse”, poiché un tempo erano essenziali per guidare le navi a riva. Quando le nostre luci si spengono, anche noi siamo perduti.” (A./Morari)

The sea not as a physical place but as a deep and mysterious entity where it is easy to get lost but also find each other; I’m reminded of Captain Ahab of Herman Melville’s Moby Dick, I don’t know because but without that light from the lighthouse we would be at the mercy of what is most immensely dark to us yet noble. We could tell you that it is atmospheric black metal, depressive black metal, post black metal or inventing a new label, no, it’s first of all music, great music (that is hardcore, punk, classical, jazz or blues doesn’t matter because it’s the music we want to talk about emotions that transcend genres, styles and flyers of any supermarket offerings). The Light, published in January 2018 for the independent Catania label A Pile Of Graves as well as penultimate album for Californians Morari formed in 2017 in Los Angeles and what to say, a great album, then everything is questionable, controversial, refutable and we know well how we know well that the market in the “black” sector is saturated with more or less valid and more or more proposals less similar destined, if all goes well, to a niche area but nothing more; this The Light will not be the best not probably the worst but at the compositional level he knows how to rise above the average just enough to make a difference, it doesn’t matter, but first stop on the artwork, that necessary passage towards a beyond, that ocean that encloses the abysses of our soul, our demons, our fears. Autumn Roads is the track that opens the album and it already is a watershed between a before and an after, a dark and majestic folk-black metal of great class where more intimate moments alternate with more violent ones, a desolation capable of swallowing the soul yet it is a sweet, serene getting lost, “And when the stars rest above, I yearn for their solace, And beg for my meaning, Wishing it all away, If for just a moment, I fear not what awaits, Only the pain of remaining, O sweet Dusk, take my hand, Lead me to your promise “; it continues with I Dream Of Flight introduced by a few guitar arpeggios then it will all be a crescendo, very tight double bass drum, epic riffs and that sense of melancholy that reassures us and does not make us fear “No longer dreading the morrow, I’m finally free, The world has forsaken me, And so I disappear into the skies, Away from it all, Away from everything”.  There is the beautiful The Light, more defined, more accomplished and for this reason even more painful, powerful and free just like that dark blue that we have in front of us and it is beautiful there voice of A. (voice, guitar, drums), a mix between growl and scream never banal (obviously the genre is that) and it is pure joy to get lost in these atmospheres far from all the miseries that dominate us, pure lost joy. “Lost and alone, No echoes from those you love, Pray for the end that will never come, As you fall deeper, Deeper into misery, Reaching for the surface …, Reaching for the light …, That has left me, Drowning in despair, Weak and hopeless, Crying for release, A ghost of my own desolation “(from Darkest Hour), with a” clean” but even more devastating vocal part, that oblivion that the ocean invites us to cross, compositionally a great piece that does not do any concession to easy catching simply because it doesn’t need it, take it either to leave, to go back or to continue; and Linger is no less beautiful, even if more “accommodating” but what a nice feeling. Emptiness is a small jewel of rare beauty, violent, melancholy, crossed by that sadness that is not a surrender but awareness, rebirth and what else “Yet here I stand, remaining, In wake of my despair, Desperate and hopeless, Sometimes I wish I cease to be, To tear the pain into pieces, To cry out into the night, And scream it all away ”; Breathing is the track which closes the album but which we leave to you the pleasure of discovering, we stop here, that’s enough and advances (for information, their latest release, I Am Devastation, is from January 2021), Morari will not rewrite the history of black metal (already written and probably belonging to an another time) but they are good, sincere and honest, hats off. From Roots! it is everything and as always good listening (here).

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