Roots! n. 334 dicembre 2021 Michael Hurley

Michael Hurley - The Time Of The Foxgloves

Michael Hurley – The Time Of The Foxgloves

by Simone Rossetti

Lunedi 20 dicembre questo ragazzo originario della Pennsylvania ma ormai da tempo stabilitosi ad Astoria (Oregon) compirà la veneranda età di 80 anni; tanti? Pochi? Chi può dirlo ma non lasciatevi ingannare da “un tempo” che nel bene o nel male è il nostro lento scorrere e svanire perchè questo insospettabile “nonnetto” di frecce al suo arco ne ha ancora molte ma soprattutto non ha ancora perso quella fottuta “voglia” di raccontare storie. Compositore, multistrumentista, pittore, scrittore e chissà quant’altro, la sua prima incisione risale al 1964 con l’album First Song per la Folkways Records e da quel giorno non si è più fermato; anzi, si è “quadruplicato” alternando nuove registrazioni con altre forme artistiche ma la musica, la sua musica, è sempre rimasta lì, a portata di un banjo, di un violino, di una chitarra, di un vecchio Wurlitzer A200; The Time Of The Foxgloves è l’ultimo suo lavoro in uscita proprio in questi giorni per la No Quarter Records, 11 tracce composte da alcune riletture di brani già pubblicati in passato (Lush Green Trees da Watertower del 1988, Love Is The Closest Thing e Time Is Right da Parsnip Snips del 1995) ed altri nuovi di zecca; non abbiamo detto una cosa, forse da “queste parti” sarà un nome sconosciuto ai più ma oltreoceano è praticamente un’istituzione della musica folk, meglio sarebbe dire freak-folk od alt-folk, insomma non aspettatevi il classico folk “campagnolo” ma soprattutto avvicinatevi a questo artista ed alla sua musica senza pregiudizi di sorta e sarà lei stessa a guidarvi. Fra Woody Guthrie, Bob Dylan e Tom Waits, una bellissima voce raschiata dai viaggi, dalla polvere, dallo scorrere ineluttabile del tempo, un narrare di chi forse ha visto abbastanza e ne subisce tutto il peso ma con una serenità e dignità che tanto di cappello; album che si apre sulle note di una splendida Are You Here For The Festival, una folk-song dalla classe immensa che profuma di praterie, di treni che si perdono in orizzonti senza fine, di un quotidiano vivere fatto di piccole cose e di “spiritual”, a seguire la più classica Alabama (scritta da Ira Louvin and Charlie Louvin), una malinconica ballata cantata a due voci dal sapore d’altri tempi, non male ma preferiamo la più “demoniaca” (quanto ci ricorda Tom Waits) Se Fue En La Noche, un bel pezzo attraversato da fantasmi e strane creature notturne dove i nostri (e vostri) demoni troveranno finalmente pace; c’è il country blueseggiante di Blondes And Redheads con una bella chitarra in slide ed un’altra piccola gemma, Love Is The Closest Thing per sola chitarra e voce, ecco, a questo punto ci domandiamo se in questo fottuto mondo ci sia ancora posto per queste note, fortunatamente si e speriamo che continui ad esserci. E che dire della strumentale Knocko The Monk? Pura e semplice meraviglia per lo spirito e per gli occhi, vi basterà socchiuderli un attimo per scoprire di non essere più lì dove credevate di essere, una sensazione così reale dalla quale tornare indietro vi sarà difficile; c’è l’elegante ballata folk Beer, Ale And Wine accompagnata dalle note “soffiate” di un sax (un gran bel sentire) e la conclusiva (una delicata ninna nanna leggermente jazzata) Lush Green Trees con la quale Hurley si congederà lasciandoci in una sorta di sogno e si, potremmo quasi sognare che questo mondo non sia poi così brutto come sembra. Non sappiamo se apprezzerete o meno questa musica, non importa, svanirà come tutto svanisce ma nel frattempo concedetegli almeno un ascolto (no, non perchè lo diciamo noi cosa della quale non potrebbe giustamente fregarvene di meno); grazie Mr. Hurley e buon compleanno! Da Roots! è tutto e come sempre buon ascolto (qui).

Credits (che ci sembra giusto riportare):

Luke Ydstie – Upright Bass (1, 2, 3, 6, 10, 11), Pump Organ (7), Baritone Ukulele (7)
Kati Claborn – Banjo (1), Vocals (3, 6, 10, 11)
Gabrielle Macrae – Violin (1)
Halli Anderson – Violin (1)
Gill Landry – Banjo (2), Acoustic Slide Guitar (4, 9)
Nate Lumbard – Bass Clarinet (3, 8), Xylophone (3, 8), Percussion (3)
Olaf Ydstie – Drums (4, 6)
Lindsay Clark – Vocals (5, 9)
Barry Southern – Banjo (6)
Josephine Foster – Vocals (8)
Betsy Nichols – Vocals (2)

All songs written by Michael Hurley except “Boulevard” written by Rob Keller and “Alabama” written by Ira Louvin and Charlie Louvin.

Tracklist

  1. Are You Here For The Festival, 2. Alabama, 3. Se Fue En La Noche, 4. Blondes And Redheads, 5. Love Is The Closest Thing, 6. Boulevard, 7. Knocko The Monk, 8. Jacob’s Ladder, 9. Little Blue River, 10. Beer, Ale and Wine, 11. Lush Green Trees

Michael Hurley – The Time Of The Foxgloves

by Simone Rossetti

translated by Queen Lady

Monday, December 20, this boy originally from Pennsylvania but has long since settled in Astoria (Oregon) will be 80 years old; many? Few? Who can tell but don’t let go deceive from “a time” that for better or for worse is our slow flow and vanish because this unsuspected “grandfather” of arrows in his bow still has many but above all he has not yet lost that fucking “desire” to tell stories. Composer, multi-instrumentalist, painter, writer and who knows what else, his first recording dates back to 1964 with the album First Song for Folkways Records and hasn’t stopped since that day; indeed, it has “quadrupled”, alternating new ones recordings with other artistic forms but the music, his music, has always remained there, within reach of a banjo, a violin, a guitar, an old Wurlitzer A200; The Time Of The Foxgloves is his latest work coming out right now on No Quarter Records, 11 tracks composed of some re-readings of pieces already published in the past (Lush Green Trees from Watertower 1988, Love Is The Closest Thing and Time Is Right from Parsnip Snips from 1995) and others new to mint; we did not say a thing, perhaps in “these parts” it will be a name unknown to most but overseas it is practically an institution of folk music, it would be better to say freak-folk or alt-folk, in short, do not expect the classic “rural” folk but above all get closer to this artist and his music without prejudice of any kind and it will be she herself to guide you. Friar Woody Guthrie, Bob Dylan and Tom Waits, a beautiful voice scraped by travel, dust, flow unavoidable of time, a narration of who perhaps has seen enough and suffers all the weight but with a serenity and dignity that a lot of hats; album that opens on the notes of a splendid Are You Here For The Festival, a folk-song of immense class that smells of prairies, of trains forgiveness in endless horizons, of a daily life made up of little things and “spiritual”, a follow the more classic Alabama (written by Ira Louvin and Charlie Louvin), a melancholy ballad sung in two voices with a flavor of other times, not bad but we prefer the more “demonic” (as much recalls Tom Waits) Se Fue En La Noche, a beautiful piece crossed by ghosts and strange creatures nocturnal where our (and your) demons will finally find peace; there is the bluesy country of Blondes And Redheads with a beautiful slide guitar and another little gem, Love Is The Closest Thing for guitar and vocals alone, here, at this point we wonder if in this fucking world there is still room for these notes, fortunately yes and we hope it continues to be there. And what about the instrumental Knocko The Monk? Pure and simple wonder for the spirit and for eyes, you just need to close them for a moment to discover that you are no longer there where you thought you were, a feeling so real that going back will be difficult for you; there is the elegant folk ballad Beer, Ale And Wine accompanied by the “blown” notes of a sax (a great feeling) and the final one (one delicate lightly jazzed lullaby) Lush Green Trees with which Hurley will take his leave leaving us in a kind of dream and yes, we could almost dream that this world is not really like that ugly as it looks. We don’t know if you will like this music or not, it doesn’t matter, it will fade away how everything vanishes but in the meantime, give it at least a listen (no, not because we say it we thing you could not rightly care less about); thank you Mr. Hurley and good birthday! From Roots! it’s all and as always good listening (here).

Credits

Luke Ydstie – Upright Bass (1, 2, 3, 6, 10, 11), Pump Organ (7), Baritone Ukulele (7)
Kati Claborn – Banjo (1), Vocals (3, 6, 10, 11)
Gabrielle Macrae – Violin (1)
Halli Anderson – Violin (1)
Gill Landry – Banjo (2), Acoustic Slide Guitar (4, 9)
Nate Lumbard – Bass Clarinet (3, 8), Xylophone (3, 8), Percussion (3)
Olaf Ydstie – Drums (4, 6)
Lindsay Clark – Vocals (5, 9)
Barry Southern – Banjo (6)
Josephine Foster – Vocals (8)
Betsy Nichols – Vocals (2)

All songs written by Michael Hurley except “Boulevard” written by Rob Keller and “Alabama” written by Ira Louvin and Charlie Louvin.

Tracklist

  1. Are You Here For The Festival, 2. Alabama, 3. Se Fue En La Noche, 4. Blondes And Redheads, 5. Love Is The Closest Thing, 6. Boulevard, 7. Knocko The Monk, 8. Jacob’s Ladder, 9. Little Blue River, 10. Beer, Ale and Wine, 11. Lush Green Trees

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato.

error: Content is protected !!