
Der Finger – Lapidarium
(2022, autoprodotto)
by Tommaso Salvini
Perché si dice che una musica è di nicchia? Perché è ostile all’ascolto? Perché solo con una certa abitudine ad un certo tipo di ascolti selettivi può fare si che solo un certo tipo di persona possa disporre degli strumenti cognitivi per poterne usufruire? Amo pensare che, in fin dei conti, si finisca ad ascoltare suoni storti, registrazioni nebbiose, elegie industriali e battiti cardiaci a tempo con le proprie ansie, più per una questione di vissuto che di vero e proprio gusto: la musica sceglie te e non il contrario. Amo credere che dischi, come questo Lapidarium dei russi Der Finger (del loro album in studio Le Cinque Stagioni ne abbiamo parlato qui), siano comprensibili solo ad un popolo trasversale e che, per descriverli e cercare di stimolare chi di dovere, ci si debba affidare ai sentimenti, alle sensazioni, alle emozioni, piuttosto che stilare infiniti elenchi di nomi, noti e non, e di generi e sottogeneri. Questo disco è la fantascienza dei Burroughs, dei Dick e dei Ballard trasposta in musica, una proiezione che, tutt’altro che curiosa dello spazio siderale, preferisce inoltrarsi nei meandri più reconditi dello spirito umano ferito, sanguinante e tradito. La solitudine in mezzo alle moltitudini che diventa espressione, verbo e suono; una dialettica comprensibile solo a chi soffre e non si riconosce in quello che, ogni giorno, si para di fronte al suo campo visivo. Suoni di ingranaggi rotti su tappeti di ruggine e rimpianto, un sassofono che ricama vie di fuga immaginarie ma che, con gli ascolti, assumono la forma di intenzioni reali; impervia e continuamente interrotta da ostacoli, fisici e psicologici, è la via che conduce alla soluzione alessandrina, al taglio netto del nodo gordiano che ci imprigiona al suolo e ci nega un paio di ali. Per quanto oscuro e desolato questo disco possa suonare, è come una botta di adrenalina per gli spiriti oscuri e desolati resi tali da due anni durante i quali riconoscersi in qualcuno o in qualcosa è diventato pressoché impossibile. E di fatto, man mano che gli ascolti crescono, la nebbia emanata da questi suoni si dirada rendendo possibile intuire la geografia completa di questo panorama che, se in un primo momento poteva apparirci ostile, ora diventa quasi un paesaggio ospitale per occhi che sanno guardare e cervelli che sanno comprendere: è la musica che sceglie te, non il contrario, e ti prende per mano, ti insegna quello che sa e ti fa vedere, generosa e premurosa come una madre, chi sei in realtà e fin dove puoi arrivare. Al di là del possibile e anche oltre. Da Roots! è tutto e come sempre buon ascolto (qui).
“This album, fully improvised, as always with Der Finger, was recorded live in concert in Ekaterinburg, Ural region, in the Center of Modern Drama theater, Feb, 1, 2019.”
The personnel of the record was:
Evgenia Sivkova – drums, saxophone, effects. Anton Efimov – guitar, bass, effects.
“It is time to gather stones together. With the hope of peace.” DF
English Version (?!)
Der Finger – Lapidarium
(2022, self-produced)
by Tommaso Salvini
Why is it said that a music is niche? Why is it hostile to listening? Why only with a certain habit of a certain type of selective listening can only a certain type of person have the cognitive tools to be able to use them? I love to think that, after all, we end up listening to crooked sounds, foggy recordings, industrial elegies and heartbeats in time with our anxieties, more for a matter of experience than for real taste: music chooses you and not the opposite. I love to believe that records, like this Lapidarium by the Russians Der Finger (from their studio album Le Cinque Stagioni we talked about it here), are understandable only to a transversal people and that, to describe them and try to stimulate those in duty, we must entrusting to feelings, sensations, emotions, rather than drawing up endless lists of names, known and unknown, and of genres and subgenres. This record is the science fiction of the Burroughs, Dick’s and Ballards transposed into music, a projection that, far from curious about sidereal space, prefers to go into the innermost depths of the wounded, bleeding and betrayed human spirit. The solitude in the midst of the multitudes that becomes expression, word and sound; a dialectic understandable only to those who suffer and do not recognize themselves in what, every day, appears in front of their field of vision. Sounds of broken gears on carpets of rust and regret, a saxophone that embroiders imaginary escape routes but which, with listening, take the form of real intentions; impervious and continually interrupted by obstacles, physical and psychological, is the way that leads to the Alexandrian solution, to the clean cut of the Gordian knot that imprisons us on the ground and denies us a pair of wings. However dark and desolate this record may sound, it is like an adrenaline rush for the dark and desolate spirits made so by two years during which recognizing oneself in someone or something has become almost impossible. And in fact, as the audience grows, the fog emanating from these sounds clears making it possible to intuit the complete geography of this panorama which, if at first it could seem hostile to us, now it becomes almost a hospitable landscape for eyes that know how to look. and brains that know how to understand: it is music that chooses you, not the other way around, and takes you by the hand, teaches you what it knows and makes you see, generous and caring like a mother, who you really are and how far you can go. Beyond the possible and even beyond. From Roots! it’s all and as always good listening (here).
“This album, fully improvised, as always with Der Finger, was recorded live in concert in Ekaterinburg, Ural region, in the Center of Modern Drama theater, Feb, 1, 2019.“
The personnel of the record was:
Evgenia Sivkova – drums, saxophone, effects. Anton Efimov – guitar, bass, effects.
“It is time to gather stones together. With the hope of peace“.DF