Roots! n.309 novembre 2021 Corey Harris

Corey Harris - The Insurrection Blues

Corey Harris – The Insurrection Blues

by Simone Rossetti

Blues is the news we can use to survive in a world on fire” (cit. Corey Harris)

Stiamo prendendo un abbaglio colossale? Può anche darsi ma questa volta a dispetto di un tutto ed i soliti molti non ce ne pentiremo, anzi, ne andremo stupidamente fieri, perchè questo The Insurrection Blues, ultima uscita per Corey Harris e pubblicato dalla label romana Bloos Records è semplicemente un album immenso o se non lo è ne ha tutte le qualità e se poi non ha nemmeno queste è almeno quanto di più “bello” la vostra anima e questo fottutissimo mondo possano ricevere in dono. Risultato di una session registrata il 21 maggio di quest’anno in quel di Atri, Abruzzo, ad esclusione di due tracce, che vedono rispettivamente la partecipazione di Phil Wiggins all’armonica e Lino Muoio al mandolino, c’è solo Harris, la sua voce e la sua chitarra ma tanto basta per dare a questa musica un respiro universale capace di abbracciare questo intero mondo, un respiro che sembra poter redimerci dalle nostre umane miserie, un respiro che si fa al tempo stesso monito e guida. Per la cronaca potremmo dirvi che Corey Harris è nato a Denver, Colorado, il 21 febbraio del 1969, che ha una storia artistica di tutto rispetto, che ha suonato con tutti i più grandi, che ha vinto premi e riconoscimenti un pò in tutto il mondo e con una discografia fra album a suo nome e collaborazioni varie sterminata, no, per le note tecniche troverete il solito tutto e di più in rete, qui vogliamo andare oltre. Vi starete chiedendo come sia possibile che del “poverissimo” blues (stiamo parlando del vero blues non di quello “modernizzato” che oggi ci propinano come blues) possa avere ancora qualcosa da dire, da raccontarci; si perchè il blues è prima di tutto narrazione, lo è sempre stato ma serebbe un errore relegarlo entro certi confini geografici o storici (diciamo anche folkloristici), è possibile “contaminando” questa musica non con altri generi (cosa che Harris non fa) ma con lo stesso “respiro” di altri popoli, di altri continenti (Africa in particolare), quel respiro fatto di storie quotidiane che sono la nostra stessa storia, una storia che volutamente abbiamo dimenticato in favore di altro, forse (probabilmente) più conveniente ed appagante, sicuramente non nostro. Ecco perchè questo The Insurrection Blues è un album immenso, “bello” ma non nel senso classico di bello / brutto; 14 brani fra rivisitazioni di classici blues a firma Charley Patton, Skip James, Blind Blake solo per citarne alcuni e composizioni originali, una tecnica /stile ma soprattutto una “narrazione” naturale che spazia fra un Mississippi John Hurt, ballate folk alla Woody Guthrie fino ai profumi di un continente africano che inebriano ed incantano. Parliamo del diavolo, esisterebbe il blues senza il diavolo? O forse è vero il contrario? Leggende, lasciate perdere (per ora), The Insurrection Blues è un lavoro da ascoltare in tutta la sua interezza, brano dopo brano, seguendone tutte le sue più piccole sfumature (a partire dalla voce di Harris, che non è solo voce ma preghiera, narrazione, consapevolezza), tutte le sue asprezze (il blues è questo) ma anche tutta quella purezza che riesce a trasmettere (il blues è ancora questo); Twelve Gates To The City, When Did You Leave Heaven, la strumentale Scottville Breakdown, That Will Never Happen No More, You Gonna Quit Me Baby o Boats Up The River sono dei piccolissimi (quanto grandi) affreschi blues che inebriano le orecchie e l’anima, profumi e storie che non hanno tempo né conoscono confini; c’è tecnica, c’è esperienza (e non potrebbe essere diversamente) ma soprattutto grazia ed una consapevolezza spesso amara come nelle ballate folk di Some Of These Days, Afton Mounton Blues o la tenera By And By, polvere, treni merci, paesaggi sconfinati a perdita d’occhio, la “poesia” degli hobos di Woody Guthrie. Poi c’è l’Africa, la madre di questo suono, qui è nato il blues prima ancora di “diventare” quel blues che tutti conosciamo ma non si tratta solo di blues, Harris racconta la storia e le vicissitudini di questo continente senza farne, fortunatamente, una rilettura in chiave più moderna ma si limita a suonare quello che è, quello che è sempre stato, come nella bellissima Mama Africa, insieme preghiera e redenzione o nella severa declamazione di  Insurrection Blues (Chiken Come Home To Roost) od ancora nella disarmante dolcezza di Tubaka. Noi ci fermiamo qui, molto umilmente e senza riserve, lo sappiamo bene (lo abbiamo realizzato) che la musica non cambia il corso della storia né tantomeno il nostro ma è straordinario ed unico poterla “sentire”, farne parte, ri-trovare in essa quel respiro che ci definisce ed accomuna; poi è vero, è solo musica, è solo blues. Da Roots! è tutto e come sempre buon ascolto (qui od in parte qui).

Tracklist

  1. Twelve Gates To The City (Traditional arr. by C. Harris)
  2. Some Of These Days (Charley Patton, arr. by C. Harris)
  3. When Did You Leave Heaven (Whiting / Bullock) (with Lino Muoio on mandolin)
  4. Toubaka (Traditional arr. by C. Harris)
  5. Mama Africa (C. Harris)
  6. Special Rider Blues (Skip James, arr. by C. Harris)
  7. Sunjata (Traditional arr. by C. Harris)

( interlude )

  1. Insurrection Blues (Chickens Come Home To Roost) (C. Harris)
  2. Boats Up River (John Jackson)
  3. By And By (Traditional arr. by C. Harris)
  4. You Gonna Quit Me Baby (Blind Blake, arr. by C. Harris)
  5. Afton Mountain Blues (C. Harris) (con Phil Wiggins on harmonica)
  6. That Will Never Happen No More (Blind Blake, arr. by C. Harris)
  7. Scottsville Breakdown (C. Harris)

Corey Harris – The Insurrection Blues

by Simone Rossetti

translated by Queen Lady

“Blues is the news we can use to survive in a world on fire” (Cit. Corey Harris)

Are we making a colossal mistake? It may be but this time in spite of a whole and usually many will not regret it, on the contrary, we will be stupidly proud of it, because this TheInsurrection Blues, latest  release by Corey Harris and published by the Roman label Bloos Records is simply an immense album or if it isn’t it has all the qualities and then it doesn’t even have this is at least the most “beautiful” your soul and this fucking world can receive as a gift. Result of a session recorded on May 21 this year in Atri, Abruzzo, exclusion  two tracks, which respectively see the participation of Phil Wiggins in the harmonica and Lino Muoio on the mandolin, there is only Harris, his voice and his guitar but that’s enough to give this music a universal breath capable of embracing this whole world, a breath that it seems to be able to redeem us from our human miseries, a breath that becomes a warning and at the same time guide. For the record we could tell you that Corey Harris was born in Denver, Colorado on February 21 of 1969, which has a very respectable artistic history, which he played with all the greatest, which he won prizes and awards all over the world and with a discography between albums in his name and various collaborations endless, no, for the technical notes you will find the usual everything and more on the net, here we want to go further. You may be wondering how it is possible that the “very poor” blues (we are speaking of the true blues not of the “modernized” one that today they serve us as blues) can still have something to say, to tell us; yes, because the blues is first of all narration, it is always been but it would be a mistake to relegate it within certain geographical or historical boundaries (let’s also say folkloristic), it is possible by “contaminating” this music not with other genres (which Harris does not ago) but with the same “breath” of other peoples, of other continents (Africa in particular), that breath made up of daily stories that are our own history, a history that we deliberately have forgotten in favor of something else, perhaps (probably) cheaper and more satisfying, definitely not our. That’s why this The Insurrection Blues is an immense album, “beautiful” but not in the sense classic of beautiful / ugly; 14 songs including reinterpretations of classic blues by Charley Patton, Skip James, Blind Blake just to name a few and original compositions, a technique / style but above all a natural “narrative” that ranges from a Mississippi John Hurt, folk ballads to Woody Guthrie up to the scents of an African continent that inebriate and enchant. Let’s talk about the devil, would the blues exist without the devil? Or maybe the opposite is true? Legends, forget it (for now), The Insurrection Blues is a work to be listened to in its entirety, song after song, following all its smallest nuances (starting from Harris’ voice, which is not just a voice but prayer, narration, awareness), all its harshness (the blues is this) but also all of it that purity that manages to convey (the blues is still this); Twelve Gates To The City, When Did You Leave Heaven, the instrumental Scottville Breakdown, That Will Never Happen No More, You Gonna Quit Me Baby or Boats Up The River are tiny (as well as large) bluesy frescoes that intoxicate the ears and the soul, scents and stories that have no time or know boundaries; there is technique, there is experience (and it could not be otherwise) but above all grace and one often bitter awareness as in the folk ballads of Some Of These Days, Afton Mounton Blues or the tender By And By, dust, freight trains, boundless landscapes as far as the eye can see, the “poetry” of hobos by Woody Guthrie. Then there is Africa, the mother of this sound, where the blues was born even before to “become” that blues we all know but it’s not just about blues, Harris tells the history and the vicissitudes of this continent without making it, fortunately, a reinterpretation in a more key modern but only playing what it is, what it has always been, as in the beautiful Mama Africa, together prayer and redemption or in the severe declamation of Insurrection Blues (Chiken Come Home To Roost) or again in the disarming sweetness of Tubaka. We stop here, very humbly and unreservedly, we know well (we have realized it) that music isn’t change the course of history nor ours but it is extraordinary and unique to be able to “feel” it, be part of it, re-find in it that breath that defines and unites us; then it’s true, it’s just music, it’s just blues. From Roots! it’s all and as always good listening (here or here).

Tracklist

  1. Twelve Gates To The City (Traditional arr. by C. Harris)
  2. Some Of These Days (Charley Patton, arr. by C. Harris)
  3. When Did You Leave Heaven (Whiting / Bullock) (with Lino Muoio on mandolin)
  4. Toubaka (Traditional arr. by C. Harris)
  5. Mama Africa (C. Harris)
  6. Special Rider Blues (Skip James, arr. by C. Harris)
  7. Sunjata (Traditional arr. by C. Harris)

( interlude )

  1. Insurrection Blues (Chickens Come Home To Roost) (C. Harris)
  2. Boats Up River (John Jackson)
  3. By And By (Traditional arr. by C. Harris)
  4. You Gonna Quit Me Baby (Blind Blake, arr. by C. Harris)
  5. Afton Mountain Blues (C. Harris) (con Phil Wiggins on harmonica)
  6. That Will Never Happen No More (Blind Blake, arr. by C. Harris)
  7. Scottsville Breakdown (C. Harris)

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