Roots! n.301 novembre 2021 Angel Witch

Angel Witch - Seventies Tapes

Angel Witch – Seventies Tapes

by Simone Rossetti

E’ vero, abbiamo quasi pianto come dei bambini di fronte ad un film della Disney e non ce ne pentiamo, no, non siamo nostalgici ma una domanda ce la poniamo, cos’è o cosa è diventato (sempre che ancora esista) l’heavy metal oggi? Quel circo ambulante che, con tutto il rispetto, gli Iron Maiden portano avanti da anni in giro per il mondo? Il trash metal trito e ritrito (non è questo il punto) dei Metallica? Forse il “new” melodic post-post black metal (per restare in ambito di “sottogeneri”)? Lasciate perdere, oggi ci è presa così e non potrebbe essere diversamente; ovvio che anche il metal si è giustamente evoluto e che le buone cose non mancano, a ciascuno il proprio tempo, ma tornare ad ascoltare queste sonorità (approccio, attitudine, quell’urgenza espressiva libera, ancora per poco, dalle regole del mercato) è stato un colpo al cuore, bellissimo ed anche un pò doloroso (cioè critico). Gli Angel Witch, una grande band dell’allora neonata scena NWOBHM che forse non ha raccolto quanto meritava, troppo fragile, continui cambi di formazione, scioglimenti, reunion, pause e nuove reunion, peccato perchè ascoltando queste demo (demo!) se ne intuiscono tutte le potenzialità ed anche originalità; siamo sul finire degli anni 70, fra il ‘78 ed il ‘79, in qualche cantina di South London tre (allora) ragazzi registrano su bobina queste sette tracce (Seventies Tapes), sono Kevin Heybourne alla chitarra e voce, Kevin “Skids” Riddles al basso e Dave Hogg alla batteria, ci sarà anche un seguito, anzi, molti seguiti ma noi ci fermiamo esattamente qui e non andremo oltre (e che il tempo si fotta). Album del quale non la finiremmo più di parlarne, 7 tracce di una bellezza disarmante, molte delle quali finiranno nel loro primo omonimo album pubblicato nel 1980 per la Bronze Records; potremmo dirvi tante cose, a partire dalla voce di Heybourne, quell’irruenza espressiva, più punk che rock, molto vicina per timbrica ed approccio a quella di Paul Di’Anno degli allora grandissimi Iron Maiden, delle linee di basso di Riddles veramente potenti, essenziali ma di grande classe, della ricchezza di variazioni armoniche e melodiche all’interno di ciascun brano, cambi di ritmo, ballate dalle atmosfere più intime, una sezione ritmica precisa (niente doppia cassa ma tanto basta ed avanza) e poi la chitarra, sempre di Heybourne, capace di raggiungere vette di intensità altissime. Questi erano gli Angel Witch in un momento storico che li vedeva muovere i primi passi insieme a bands come Iron Maiden, Def Leppard, Saxon, Motörhead, i già più “navigati” Judas Priest, i Venom, i Satan, solo per citarne alcune, poi un seguito che ineluttabilmente (e molto, come sempre, realmente) farà il suo corso. Detto questo e forse sbagliando (ma è quello che ci sentiamo di fare), noi ci fermiamo qui, per rispetto verso la storia che c’è dietro queste tracce e la loro pubblicazione (anche a distanza di anni ma va bene così) e che qui vale la pena ricordare, “ALL PROCEEDS WILL BE DONATED TO THE VICTIMS OF THE APPALLING FIRE WHICH TOOK PLACE AT GRENFELL TOWER, WEST LONDON, IN THE EARLY HOURS OF 14TH JUNE 2017”, a buon intenditor poche parole. Da Roots! è tutto e come sempre buon ascolto (qui).   

Tracklist

  1. Baphomet (Demo), 2. Sorceress (Demo), 3. White Witch (Demo), 4. Devil’s Tower (Demo), 5. Extermination Day (Demo), 6. Flight Nineteen (Demo), 7. Hades Paradise (Demo)

Angel Witch – Seventies Tapes

by Simone Rossetti

translated by Queen Lady

It’s true, we almost cried like babies in front of a Disney movie and there isn’t any we repent, no, we aren’t nostalgic but we ask ourselves a question, what’s or what it has become (assuming it still exists) heavy metal today? That traveling circus that, with all due respect, the Have Iron Maiden been carrying on around the world for years? The hackneyed trash metal (this is not the period) of Metallica? Perhaps the “new” melodic post-post black metal (to stay in the context of “Subgenres”)? Forget it, that’s the way it is taken today and it couldn’t be otherwise; obvious that even metal has rightly evolved and that there is no lack of good things, everyone has their own time, but go back to listening to these sounds (approach, attitude, that expressive urgency free, for a little while longer, from the rules of the market) was a blow to the heart, beautiful and also a little painful (i.e. critical). Angel Witch, a great band from the then fledgling NWOBHM scene who perhaps did not collect what he deserved, too fragile, continuous changes of formation, breakups, reunions, breaks and new reunions, too bad because listening to these demos (demos!) they sense all the potential and also originality. We are at the end of the 70s, between 78 and 79, in some cellar in South London three guys (at the time) recorded these seven tracks on the reel (Seventies Tapes), Kevin Heybourne on guitar and vocals, Kevin “Skids” Riddles on bass and Dave Hogg on drums, there will also be a sequel, indeed, many sequels but we stop right here and we won’t go any further (and let the time fuck). Album of which we would never finish it anymore to talk about it, 7 traces of disarming beauty, many of which will end up in their first namesake album released in 1980 for Bronze Records; we could tell you many things, starting with the voice of Heybourne, that expressive vehemence, more “punk” than rock, very close in tone and approach to that of Paul Di’Anno of the then great Iron Maiden, of the Riddles bass lines truly powerful, essential but of great class, of the richness of harmonic variations and melodic within each song, rhythm changes, ballads with the most intimate atmospheres, one precise rhythm section (no double bass drum but that’s enough) and then the guitar, always by Heybourne, capable of reaching heights of very high intensity. These were Angel Witches in an historical moment that saw them take their first steps together with bands like Iron Maiden, Def Leppard, Saxon, Motörhead, the already more “experienced” Judas Priest, the Venom, the Satan (just to name a few), then a sequel that inevitably (and really) will run its course. Having said this and perhaps wrongly (but that’s what we feel like doing), we stop here, out of respect for the history behind it these tracks and their publication, (even after years but that’s okay), and which is worth remembering here, “ALL PROCEEDS WILL BE DONATED TO THE VICTIMS OF THE APPALLING FIRE WHICH TOOK PLACE AT GRENFELL TOWER, WEST LONDON, IN THE EARLY HOURS OF 14TH JUNE 2017”, to the good connoisseur few words. From Roots! it’s all and as always good listening (here).

Tracklist

  1. Baphomet (Demo), 2. Sorceress (Demo), 3. White Witch (Demo), 4. Devil’s Tower (Demo), 5. Extermination Day (Demo), 6. Flight Nineteen (Demo), 7. Hades Paradise (Demo)

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